Google stosunkowo często wprowadza zmiany w algorytmie wyszukiwania. BERT jest modyfikacją ukierunkowaną na użytkownika, wdrożoną w celu lepszego zrozumienia przez wyszukiwarkę języka naturalnego. To jedna z największych aktualizacji od 5 lat, czyli od czasu wypuszczenia RankBrain.
BERT przede wszystkim zmienia sposób rozumienia słów kluczowych przez algorytm wyszukiwania. Co to oznacza w praktyce? Jaki ma wpływ na pozycjonowanie?
Jak działa aktualizacja BERT?
BERT (z ang. Bidirectional Encoder Representations from Transformers) to technologia, która opiera się na sieci neuronowej, jej zadaniem jest lepsze zrozumienie języka naturalnego (NLP).
Do tej pory Google traktowało pytania użytkowników jako zbiór słów, a wszystkie poprzednie algorytmy interpretowały wpisane słowa jedno po drugim. Natomiast zadaniem BERT jest dokładniejsze zrozumienie intencji wyszukującego, poprzez osobną analizę wszystkich słów oraz ich wzajemnych stosunków. W efekcie algorytm zrozumie nie tylko kontekst wyszukiwania, ale właśnie intencje użytkownika.
BERT wpłynie na około 10% wyszukiwań, a także fragmenty rozszerzone.
Wyjaśnienie zmian na przykładzie
Google zasady działania BERT pokazało na przykładach, mających charakter poglądowy. Przedstawimy bliżej jeden z nich. Do tej pory, po wpisaniu w wyszukiwarkę np. „parking on a hill with no curb” (parkowanie na wzgórzu bez krawężnika), Google największą uwagę przywiązywało do słowa curb (krawężnik), natomiast zaprzeczenie no (nie) – całkowicie zmieniające sens wyrażenia, nie było brane pod uwagę podczas analizy. W efekcie, zamiast instrukcji dotyczących parkowania na drodze bez krawężnika, w wynikach pojawiały się zupełnie odwrotne wskazówki.
SEO – co zmieni BERT?
Wprowadzenie zmian w algorytmie wyszukiwania z pewnością wiele zmieni. Modyfikacji nie należy się jednak obawiać. Przede wszystkim BERT nie zastępuje RankBrain – będzie używane tylko wtedy, gdy Google uzna, że dane zapytanie zostanie lepiej zinterpretowane przez BERT.
Najprościej mówiąc, BERT zmieni sposób rozumienia słów kluczowych przez algorytm wyszukiwarki, w efekcie czego wyniki wyszukiwania zostaną lepiej dopasowane do tego, co wyszukuje użytkownik. Z punktu widzenia SEO nadal istotne jest więc tworzenie wartościowych treści, nakierowanych na użytkownika.